lauantai 24. tammikuuta 2015

Stressiä ja suunnitelmien muutoksia

Viime aikoina olen ollut todella stressaantunut. Enemmän kuin yleensä. Stressiä aiheuttavat niin opiskelu, asunto, koirat, edessä häämöttävä valmistuminen, töiden etsiminen kuin omat haaveetkin.
Olen ollut aina sellainen ihminen, joka ottaa vastoinkäymiset ja epäonnistumiset todella raskaasti. Stressaannun herkästi melkein mistä tahansa asiasta. Olen jonkinlainen perfektionisti, pessimisti, dramaattinen, yliherkkä, tunteellinen ja ahdistuva henkilö. Saan vielä kaiken lisäksi pään sisäisestä kaaoksesta fyysisiä oireita, jotka pahimmillaan häiritsevät elämää ja pahentavat myllääviä angsteja entisestään.

Löysin internetistä stressipistetaulukoita (jotka toki ovat suuntaa antavia), mutta mielenkiintoisia. Harvoin tulee ajatelleeksi, että myös positiiviset asiat voivat lisätä stressiä. Eri asia sitten, aiheuttavatko ne lyhytkestoista stressiä, joka on useimmiten vain ihmistä stimuloivaa, vai pitkäaikaista stressiä joka pahimmillaan lamaannuttaa.

https://www.nyyti.fi/elamantaitokurssi/osallistujan-opas/
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=onn00090

Päätin listata asiat, jotka löysin noista stressitaulukoista että tajuaisin itsekin, miksi minun pitäisi ottaa rennommin ja yrittää poistaa ylimääräisiä stressinaiheuttajia elämästäni. Viimeisen 7 vuoden aikana: 

  • olen kaksi kertaa jäänyt ilman yliopistopaikkaa
  • olen ollut töissä seitsemässä eri työpaikassa
  • olen muuttanut kahdesti uudelle paikkakunnalle
  • neljä läheistäni on kuollut
  • olen aloittanut opiskelun
  • olen muuttanut seitsemän kertaa uuteen asuntoon
  • läheiseni on sairastunut vakavasti
  • olen itse sairastunut vakavasti kahdesti
  • olen hankkinut uusia perheenjäseniä (Sirius, Pipari-kissa, Aurinko, Africa)
  • koirille on tapahtunut ikäviä asioita: Siriuksen murtunut jalka, Aurin rei'itetyt poski ja jalka, Siriuksen halki purtu korva, Aurinkoisen suu- sekä selkätulehdus, Aurinko on jäänyt tyhjäksi, Siriuksen tulehtunut häntäpatti sekä eturauhas- ja siittiöntuotanto-ongelmat.
  • olen aloittanut kaksi uutta parisuhdetta
  • olen kokenut avoeron kahdesti 
  • olen kihlautunut kahdesti, joista toinen kihlaus purkautui

En listannut aivan kaikkia asioita, koska jotkin niistä olivat joko liian "pieniä" listattaviksi (lomat, joulut, opiskelu- ja työongelmat jne.) tai liian henkilökohtaisia ja kipeitä aiheita.
Lisää stressiä on tälle vuodelle jo tiedossa.
Kirjoitan tällä hetkellä gradua, joka jo itsessään aiheuttaa huikeat määrät stressiä, mutta minun olisi myös tarkoitus valmistua joulukuun loppuun mennessä. Opinto-oikeuteni loppuu heinäkuussa 2016. Minulla on jo yli 300 opintopistettä kasassa, mutta kaikenkaikkiaan valmistuessani minulla on n.400 opintopistettä. Tekemistä on vielä.
Muutan Pasin kanssa Jyväskylään kesällä. Asuntoa ei ole vielä tiedossa.
Tarvitsen kesätöitä, osa-aikatöitä ja vuoden vaihteessa jopa kokoaikatöitä. Mitään näistä ei ole tiedossa.
En edes tiedä, kuinka kauan aiomme asua Jyväskylässä Pasin valmistumisen jälkeen.

Minun on pakko yrittää ottaa rauhallisemmin ja keskittyä nyt vain olennaisiin asioihin. Olenkin päättänyt laittaa koirankasvatussuunnitelmani toistaiseksi jäihin. Minulla ei ole rahaa, resursseja eikä rahkeita kasvattaa tällä hetkellä. Mietin asiaa sitten uudelleen, kun olen saanut opiskeluni päätökseen sekä hankkinut itselleni vakituisen työpaikan.
Jatkan edelleen koirien parissa, harrastan sekä kisaan niiden kanssa eri lajeissa, ja neljäs koira on erittäin todennäköisesti ensi vuoden hankintalistalla. Kasvattamisen jätän kuitenkin muille.

Päivä kerrallaan eteenpäin.


3 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus, josta tunnistin myös itseni ;)

    VastaaPoista
  2. Toivon, että tunnistit itsesi vaikka dramaattisuudesta etkä stressistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sekä että :) Olen itsekin miettinyt, että täytyy muuttaa elämänasennetta; tehdä esim. töissä vain sen minkä voi, nukkua ja ulkoilla riittävästi (ei yövalvomisia töiden parissa tai netissä!), järjestää tilaa mielihyvää tuottaville asioille jne. Hyvät perusohjeet löytyivätkin tuosta linkistäsi, Nyytin sivuilta!

      Poista